Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, October 31, 2010

CEmBurU!! tAnDa sAyaNg aTAu cUriGA???



Orang kata cemburu tanda sayang,

Ada yang cakap cemburu tanda tidak percaya,

Aku tau setiap orang ada perasaan ini, (termasuk aku)

Cuma sebab terjadi dan cara untuk mengatasinya je berbeza.

Jadi kat bawah ni aku nak tulis mengapa manusia cemburu dan bagaimana nak mengatasi masalah ini. (dari kaca minda aku la…)


MEngaPA MaNUSia CeMBurU??

1. Perasaan Curiga

- Ini yang dinamakan cemburu buta. Cemburu jenis ni bersifat negatif. Menakutkan hoho… bagi aku, cemburu jenis ni la yang akan merosakkan hubungan antara pasangan. Jika curiga wujud dalam hati, segala perasaan sayang, cinta, kasih, percaya, hormat akan hilang. Kenapa perlu curiga? Tanya hati, jawab sendiri..


2. Hasutan Pihak Ketiga

- Ini bukan je cemburu buta, tapi campur ngan pekak, bisu, bodoh, bangang.. cemburu ni memang negatif dan bodoh.. diulangi bodoh. Kenapa perlu percaya pada orang lain selain dari pasangan kita? pihak ketiga atau setan ni la yang mahu merosakkan hubungan kita dan wujudkan cemburu dalam hati. Apepun. Lu fikirlah sendiri!!



3. Tanpa apa-apa Sebab

- Ini yang dinamakan cemburu naluri. Cemburu ni wujud secara semulajadi. Aku tak mahu salahkan manusia yang ada perasaan ni. Tapi diharapkan agar fikir dahulu sebelum sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku. Anda cemburu, anda yang sakit hati!! Not me..


4. Perasaan Sayang Terhadap Pasangan

- Ini aku namakan cemburu positif. Memang tak salah kalu kita nak cemburu dan memang perlu pun cemburu sebenarnya. Cuma pastikan cemburu kita bertempat. Jangan sampai pasangan kita rasa terkongkong dan tawar hati. Kalu perkara ni terjadi gak, goodbye la jawabnya.. jika sayang, katakan sayang..bkn cemburu tanda ukuran!!



Aku ingat nak tulis tips nak mengatasi cemburu ni tapi malas la plak. Aku tulis kat post lain la ye..chow2!! gua nak tdo..haha!! pe pun, ingat!! Allah bersama kita!!


No comments:

Post a Comment